Wat houdt public relations in?
Een medewerker public relations zorgt voor de promotie van bedrijven en individuelen door hen in tekst en beeld onder de aandacht te brengen. Dit is ook wel bekend als free of earned media, dus verhalen die anderen voor je delen, tegenover paid media of advertenties.
Men huurt een public relations adviseur in wanneer een reputatie opgebouwd, beschermd en verbeterd moet worden. Een goede pr-adviseur analyseert de organisatie, vindt de boodschap die het bedrijf wil uitstralen en vertaalt dit naar positieve verhalen voor de media. Ook wanneer er slecht nieuws is kan de adviseur een goede reactie formuleren om de schade te beperken.
De relatie tussen klant en pr-adviseur moet niet passief van aard zijn. Klanten informeren de adviseur over de boodschap die ze willen overbrengen. Daarbij worden voornamelijk blogs, websites, tv-programma’s, magazines en andere dagelijkse media veel gebruikt. Een goede pr-adviseur zorgt voor zichtbaarheid en bekendheid van het bedrijf op zo veel mogelijk platforms. Op de lange termijn zijn pr-activiteiten een investering in het merk en de zichtbaarheid, wat resulteert in een verbeterde bekendheid en reputatie.
Andere belangrijke taken van een pr-adviseur zijn:
Een medewerker public relations zorgt voor de promotie van bedrijven en individuelen door hen in tekst en beeld onder de aandacht te brengen. Dit is ook wel bekend als free of earned media, dus verhalen die anderen voor je delen, tegenover paid media of advertenties.
Men huurt een public relations adviseur in wanneer een reputatie opgebouwd, beschermd en verbeterd moet worden. Een goede pr-adviseur analyseert de organisatie, vindt de boodschap die het bedrijf wil uitstralen en vertaalt dit naar positieve verhalen voor de media. Ook wanneer er slecht nieuws is kan de adviseur een goede reactie formuleren om de schade te beperken.
De relatie tussen klant en pr-adviseur moet niet passief van aard zijn. Klanten informeren de adviseur over de boodschap die ze willen overbrengen. Daarbij worden voornamelijk blogs, websites, tv-programma’s, magazines en andere dagelijkse media veel gebruikt. Een goede pr-adviseur zorgt voor zichtbaarheid en bekendheid van het bedrijf op zo veel mogelijk platforms. Op de lange termijn zijn pr-activiteiten een investering in het merk en de zichtbaarheid, wat resulteert in een verbeterde bekendheid en reputatie.
Andere belangrijke taken van een pr-adviseur zijn:
- Het schrijven van speeches
- Bloggen (intern en extern)
- Promotie via social media
- Creëren en uitvoeren van evenementen
met als doel in contact komen met de doelgroep en de media